Den nordiske boligindretning har i flere år været meget populær i Danmark. I løbet af de seneste år er stilen også blevet en trend i udlandet, som har taget den minimalistiske og naturlige stil til sig.
Nordisk boligindretning er præget af den nordiske tankegang, mentalitet og natur i form af funktionalitet og simpelt design i naturtro materialer.
Mange danskere går op i boligindretning, og bruger den nordiske stil, til at udtrykke hvem de er. Danskerne kan godt lide, at hjemmet er personligt og funktionelt på samme tid.
Den stigende trend giver også et salgspotentiale for danske virksomheder på de udenlandske markeder, for de virksomheder, der handler med boligindretningsartikler af nordisk karakter.
Kendetegn på den nordiske boligindretning
Alle stiltyper har deres egne kendetegn. Som dansker er der en stor frihed til at vælge sin egen stil, og gå med det man syntes er pænest. Alligevel er der en trend i samfundet til at de fleste går efter et nordiskpræget look.
Kendetegnene ved den nordiske boligindretning er at der ofte er tale om nedtonede farver, rustikke elementer, læder, kvalitetsprodukter i træ og så er naturen ofte inviteret indenfor i form af grønne planter. Det nordiske look lægger også vægt på lys. Dette kommer sig af de markante årstider i de nordiske lande, hvor der er lange mørke tider i halvdelen af året. Lys er med til at skabe varme og optimisme i de mørke perioder.
De danske forbrugere udtrykker sig gennem boligindretningen
Mange danskere ser deres boligindretning som en del af deres identitet. Er man til den nordiske boligindretning, udstråler man også en stolthed over at være nordisk. Det kan dog være nødvendigt med ideer og inspiration til, hvordan man bedst sammensætter farver, og indretter sig med en gennemtrædende nordisk stil.
Nordisk indretning kan, ligesom alle andre indretningsstilarter, gøres i forskellige prisklasser og på forskellige niveauer, alt efter temperament. I dag er det fx meget moderne at benytte sig af danske designere, der generelt laver kvalitetsmøbler med et nordisk præg i form af træ, læder m.m.
Udenlandsk salgspotentiale
Trenden med den nordiske boligindretning har et salgspotentiale i udlandet. Især hos vores nordiske naboer Norge og Sverige har stilen vundet mere og mere frem. Virksomheder der sælger produkter til nordisk boligindretning, bør derfor overveje at gå ud på disse markeder.
Men hvordan vinder man frem på disse markeder, når man ikke i forvejen har fodfæste i disse lande? En markedsføringsstrategi kunne være, at benytte sig af linkbuilding.
Basalt set er det nødvendigt for disse virksomheder at overføre hvad man ved fra det danske marked, til det udenlandske. Linkbuilding kan SEO-mæssigt være med til at booste salg fra virksomhedens hjemmeside på de svenske og norske markeder. Som virksomhed er linkbuilding en næsten uundværlig teknik for mere organisk trafik. Linkbuilding er med til at sørge for, at virksomhedens hjemmeside kommer frem, når der søges på bestemte ord i Google. Dette er med til at skabe en bevidsthed hos kunderne om, at virksomheden findes fordi den på denne måde, bliver rangeret højere og bedre på Google, når der søges. Hvis virksomheden ikke har brugt linkbuilding før, kan det være en god investering at få hjælp til dette udefra via fx et reklamebureau. Især når man bevæger sig ud på et fremmed marked.
Potentiale på det norske og svenske marked
Norge og Sverige minder på mange måder om Danmark. Vi taler ”næsten” det samme sprog, vi har mange af de samme præferencer, og kommer fra lignende kulturer. Af denne grund er det heller ikke så sært, at nordisk boligindretning også er blevet populært i disse lande og at man som virksomhed med salgs af produkter til nordisk indretning, bør overveje disse lande som nye markeder.
Dog bør virksomhederne ved salg også være opmærksomme på, at vi nok er ens på mange punkter, men at der kan være politiske, økonomiske, sociale, teknologiske, miljømæssige og juridiske forskelle. Disse kan være både til den gode og den dårlige side i forhold til salg. Som virksomhed bør man derfor sætte sig ind i markederne og forskellene i disse, før man kaster sig ud i at ekspandere.
Nordisk boligindretning i fremtiden
Lige som alle andre moder, trends og stilarter, er der en tid for det og en tid, hvor det ikke længere er på mode. Tingene kan senere få renæssance, men man må nok regne med, at der kan gå mange år og at nordisk boligindretning, heller ikke vil være en stilart der vil holde for evigt. Det kan dog ske, at stilarten ændrer sig, og udvikler sig med tiden i takt med tidens trend og efterspørgsler. Uanset hvad er det en god idé for virksomhederne, der sælger produkterne, at hoppe med på toget, så længe det kører. Derfor er det også relevant og fornuftigt at overveje, om tiden er inde til at udnytte det stigende udenlandske marked og vinde indpas gennem linkbuilding og andre markedsføringstiltag. Ingen kan spå om fremtiden, men lige nu er nordisk boligindretning populært, og mange danskere har set sig varm på stilens måde at fortolke det nordiske og naturen.